maanantai 25. toukokuuta 2020

Urheiluvaihdossa Tanskassa

Moikka!

Minua pyydettiin Team Budoland Finland:in jäsenenä kirjoittamaan tällainen tiivistelmä mun kuluneesta urheiluvaihto vuodesta täällä Tanskassa. Ennen kuin alan kertomaan, että mitä näihin tapahtuma rikkaisiin kuukausiin on sisältynyt, niin olisi varmaan hyvä antaa vähän taustatietoa itsestäni. Olen 17-vuotias tyttö Porista, joka on henkeen ja vereen karateka. Karatea olen harrastanut kymmenen vuoden ajan ja maajoukkue rinkiin olen kuulunut noin viisi vuotta. Kuluneen kymmenen vuoden aikana olen voittanut lukemattomia kansainvälisiä ja kansallisia mitaleja, viisi peräkkäistä Suomen mestaruutta ja kaksi Pohjoismaiden ja Baltian mestaruusmitalia. Olen myös osallistunut neljiin Euroopanmestaruuskisoihin ja kaksiin Maailmanmestaruuskisoihin. 




No sitten itse aiheeseen, eli idea urheilu vaihtoon lähti noin kaksi vuotta sitten. Paikkoja minulle tarjottiin Ranskasta, Espanjasta, Kazakstanista, Englannista ja täältä Tanskasta. Syy jonka takia Tanskaan päädyttiin oli se, että Tanska on ehdottomasti turvallisin maa edellä luetelluista, sekä tunsin jo entuudestaan valmentajan kenen luokse menisin treenaamaan. Tanskasta tulevat myös Pohjoismaiden parhaat ottelijat. 

Kaupunki, jossa tällä hetkellä asun, käyn koulua ja treenaan, on Aalborg. Asun yksin urheilijoiden opiskelija-asuntolassa. Minun lisäkseni täällä asuu 29 muuta urheilijaa. Meillä kaikilla on omat huoneet, mutta pienen keittiön ja vessan jaamme toisen tytön tai pojan kanssa. Aalborghus Gymnasium on lukio, jonka toista vuosiluokkaa käyn täällä. Koulussa olen urheilulinjalla. Tämä mahdollistaa aamuharjoittelun. Viikossa harjoittelen kaksi kertaa aamuisin ja viisi kertaa iltaisin, joten päivät ovat melko kiireisiä. Valmentaja, jonka kanssa täällä treenaan on Tanskan maajoukkueen valmentaja Allan Busk. Allan pyörittää omaa seuraa Sportskarate.dk täällä Aalborgissa. Ryhmään, jossa treenaan, kuuluu viisi moninkertaista arvokisamitalistia, joten taso treeneissä on korkealla. 





Näiden kymmenen kuukauden aikana tuli ajettua Euroopan halki Unkariin, Puolaan ja Saksaan kisoihin. Tuli lennettyä myös Chileen MM-kisoihin ja uudestaan Unkariin EM-kisoihin. PM-kisat järjestettiin tällä kertaan täällä Tanskassa Koldingissa, joten ei tarvinnut sen kauemmas lähteä, onneksi. Kisakausi meni ihan kohtalaisesti Budapest Openista tuli hopeaa, Polish Openista seitsemäs sija sekä PM-kisoista hopeaa.





Kuten muuallakin maailmassa niin myös täällä Tanskassa koronavirus aiheutti ongelmia. Tanska sulki melkein ensimmäisenä maan rajat, vähensi julkista liikennettä, sulki koulut ja kaiken muun paitsi ruokakaupat ja apteekit. Suuresta kaupungista tuli päivässä aavekaupunki. Tämä tarkoitti sitä, että yhdessä treenaaminen päättyi siihen. Kaikki kevään leirit ja kilpailut oli peruttu. Nämä viimeiset kaksi kuukautta on treenattu juoksemalla ja tekemällä lihaskuntoa omalla kehonpainolla tai juomapullot painona repussa. Onneksi minun ei ole tarvinnut treenata koko aikaa yksin. Täällä urheilija-asuntolassa asuu myös kolme karate poikaa. Me ollaankin sitten poikien kanssa treenattu kimpassa joka päivä tai hengattu muuten vaan kimpassa. 

Tällä hetkellä koronavirus on saatu hallintaan täällä Tanskassa ja Tanska alkaakin aukaisemaan taas rajoja ja me jopa mennään takaisin kouluun vielä viimeisiksi viikoiksi. Me ollaan, myös alettu treenaamaan taas kaksi kertaa viikossa kymmenen hengen porukoissa karatea. Sisätiloihin ei vielä päästä treenaamaan joten harjoittelu tapahtuu ulkona. 

Minulla on enää jäljellä viimeiset neljä viikkoa täällä, jonka jälkeen on aika palata takaisin kotiin. Rehellisesti sanottuna kotiin paluuta en odota innolla, koska olen nauttinut jokaisesta sekunnista täällä ja saanut niin paljon uusia kavereita joita en haluaisi jättää. Joten olenkin alkanut jo selvittämään, että mitä täällä Aalborgissa voi opiskella jotta voin palata tänne takaisin lukiosta valmistuttua. Kotiin palattuani alkaa minulla muutto Turkuun. Menen Turkuun käymään lukion loppuun ja mikä tärkeintä pääsen treenaamaan parhaiden suomalaisten karatekojen kanssa. Ja ennen Turkuun muuttamista pidetään Porissa vielä Budoland Finland:n kanssa yhteistyössä pidettävä otteluleiri parhaille suomalaisille ottelijoille.

-Venla Karttunen

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti